Zaburzenia przetwarzania słuchowego APD to dysfunkcja która polega na niewłaściwym przetwarzaniu bodźców słuchowych pomimo prawidłowego słuchu. Człowiek słyszy dźwięki, lecz nie potrafi ich właściwie zinterpretować i wykorzystać, ze względu na zaburzenia funkcjonowania neuronów drogi słuchowej.
To co słyszy ucho, mózg musi umieć przetworzyć, żeby zrozumieć.
W skład APD wchodzą:
- zaburzenia fonologiczne, powodujące trudności w czytaniu i pisaniu oraz wady wymowy.
- zaburzenia uwagi słuchowej i słyszenia w hałasie, uniemożliwiające rozumienie mowy w niekorzystnych warunkach akustycznych oraz powodujące trudności w koncentracji uwagi.
- zaburzenia integracji wzrokowo-słuchowej, skutkujące zaburzeniami czytania i pisania.
W wieku 4-6 lat badania diagnozujące APD określa się jedynie jako „ryzyko” wystąpienia zaburzeń. U pacjentów od 7 roku życia można postawić diagnozę audiologiczną.
Pierwszymi objawami APD u małych dzieci może być:
- łatwość rozpraszania się pod wpływem bodźców słuchowych
- trudności w utrzymaniu uwagi
- trudności w lokalizacji źródła dźwięku
- trudności w zrozumieniu dłuższych poleceń/instrukcji słownych
- trudności z pamięcią
U starszy dzieci APD może objawiać się między innymi poprzez:
- trudności ze słyszeniem w hałasie
- trudności z wykonaniem kilkuetapowych poleceń
- trudności z rozumieniem dłuższych wypowiedzi
- trudności w rozróżnianiu podobnie brzmiących słów
- trudności w uczeniu się języków obcych
Trafna diagnoza a także odpowiednio dobrana, indywidualna terapia są podstawą warunkującą zwiększenie szans na osiągnięcie sukcesu przez dziecko z APD.